Afbramerij voormalige loods op het NDSM terrein

De Afbramerij in Noord.

De Afbramerij is de volgende loods op het NDSM-terrein die een nieuw leven krijgt als onderkomen voor creatieve bedrijven. Met enkele jaren vertraging, dat wel.

Ontwikkelaar BAM tekende deze week de contracten voor de verbouwing van de voormalige afbramerij op het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord. Dit gebouw moet vanaf de tweede helft van 2012 onderdak bieden aan creatieve bedrijven. Ook komt er horeca in het pand.

Metaalbedrijf
In de Afbramerij werden in de gloriedagen van scheespwerf NDSM de bramen van de gietstukken geslagen. Tegenwoordig biedt het gebouw onderdak aan metaalbedrijf Streelder, dat wil verhuizen en het gebouw te koop heeft gezet. Al eerder waren er plannen voor een verbouwing tot verzamelgebouw voor creatieve bedrijven.

Projectontwikkelaar Converse Development Corporation besloot in 2008 het pand te kopen en te verbouwen, maar zag daar uiteindelijk van af. Sindsdien is er niets meer aan het gebouw gebeurd, totdat BAM besloot een nieuwe poging te wagen.

Converse is niet verder gegaan met de Afbramerij, omdat het bedrijf twijfelde of het de nieuwe kantoorruimte vol zou krijgen. 'Een verhuizing kost bedrijven veel geld. Wij merken dat zij er daarom toch vaak voor kiezen op hun plek te blijven,' zegt Koert-Hans Smit van Converse DC. Ook gaat de erfpacht omhoog na de transformatie tot kantoorgebouw. Bovendien heeft Converse de handen vol aan een nieuw hotel in Scheveningen. 'Wij hebben de loods uiteindelijk niet afgenomen,' zegt Smit.

Milieuvriendelijk
BAM wil dit jaar nog beginnen met de verbouwing, zegt Arnold van Rijn, waarbij het karakter van het pand behouden blijft. De ontwikkelaar heeft energiemaatschappij Nuon bij dit project betrokken om te zorgen dat de CO2-uitstoot van het pand na de verbouwing nihil is. Nuon gaat hiervoor gebruik maken van zonnecollectoren, warmte- en koudeopslag en een systeem voor klimaatregeling.

Andere loodsen van de voormalige scheepswerf zijn al omgebouwd tot onderkomen voor bedrijven. De voormalige timmerfabriek biedt onderdak aan MTV. Drankjesproducent Red Bull is in de voormalige smederij neergestreken. (Michiel Couzy)